Contactus Nominalis
időszakosan megjelenőonline tudományos folyóiratÜzemeltető:Contactus Nominalis tudományos folyóiratFőszerkesztő:Dr. Palotay Alfréd
Kapcsolat: [email protected]HU ISSN 3003 - 9819
2024/ I.
***
A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottságának közleménye
2024. JANUÁR 11.
Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága üdvözli a kormány bejelentését, miszerint az óvodapedagógusok és pedagógusok bére 2024. január 1-jével jelentős mértékben, átlagosan harmadával magasabb lesz. Az emelés egy hároméves bérrendezési program első jelentős lépése, ami várhatóan hozzájárul számos egyéb, az oktatási rendszerben jelen lévő probléma megoldásához.
Bozó László elnök, Molnár Gyöngyvér társelnök
Az MTA Fenntartható Fejlődés Elnöki Bizottságának (FFEB) állásfoglalása a Magyarországon jelenleg működő, telepítés alatt álló és jövőben telepítendő akkumulátorgyárak ügyében
Környezet- és egészségügy
Az MTA Fenntartható Fejlődés Elnöki Bizottsága szerint a köznyugalom és a közbizalom védelme alapvető közérdek. Az akkumulátorok gyártási technológiája számos környezeti és egészségügyi kockázattal terhelt, és sem hazánkban, sem pedig külföldön nem állnak rendelkezésre széles körű és ellenőrizhető adatok a termelés környezeti és egészségügyi hatásairól. A jelenleg is működő akkumulátorgyártó üzemek közül több környezeti és egészségügyi problémákat okoz, és nem kizárható, hogy működésük a jövőben is okozhat – akár súlyos – szennyezéseket is.
Ezért az elővigyázatosság elvére tekintettel kiemelten fontosnak tartjuk a gyárak monitoring- és haváriaterveinek nyilvánosságra hozatalát, azok szakmai és társadalmi ellenőrzésének lehetőségét. Ilyen horderejű ügyben az üzleti titok nem értelmezhető abszolút módon, az érintettek (beleértve a természeti környezet) szempontjából releváns adatok titkos kezelésének sem jogi, sem társadalmi szempontból nincs helye. Az ellenőrzést közös gyártói, kormányzati, tudományos-műszaki és civil programban kell megvalósítani (erre jó példával szolgálhat az Integritás Hatóság működése). A helyszíni ellenőrzéseket a hagyományos módszerek mellett alkalmanként előre be nem jelentett módon is el kell végezni. Az esetlegesen szükségessé váló szankcióknak összhangban kell lenniük a potenciális károk mértékével és az üzemek által a tulajdonosaik számára generált bevételekkel annak érdekében, hogy azoknak valódi visszatartó ereje legyen. A transzparenciát, így akár a gyártóktól független ellenőrzési kapacitás finanszírozását is elemi érdekévé kell tenni az érintett gazdasági csoportoknak, a megszülető vizsgálati jelentéseket és a hozzájuk kapcsolódó esetleges szankciókat pedig nyilvánosságra kell hozni.
A környezet szennyezése és más egyéb kérdések mellett különösen aggasztó a gyártó üzemek erőforrás-felhasználásának, nevezetesen az energia- és vízhasználat mértékének a kérdése, különösen mivel ezzel kapcsolatban nem áll rendelkezésre a tudományos közösség és a közvélemény számára megbízható, egyértelmű információ. Összességében a kellő információ hiánya önmagában is az egyik előidézője a társadalomban megfogalmazódott aggodalmaknak, amelyek tehát az átláthatóság növelésével minden bizonnyal csökkenthetők. Nem kevésbé látszik kérdésesnek a hulladékkezelés problémája, akár a gyártás során keletkezett, akár az akkumulátorok életciklusának a végén keletkező hulladékok tekintetében, vagyis hiányzik a felújítást, újragyártást, újrahasznosítást és újrafelhasználást garantáló körforgásos üzleti modell leírása.
Az MTA Elnökségének állásfoglalása a közoktatás helyzetéről és a fejlesztéséhez szükséges teendőkről
Az Akadémia Vezetői Kollégiuma, Közoktatási Elnöki Bizottsága, valamint Filozófiai és Történettudományok Osztálya korábbi állásfoglalásai után, ez évi utolsó ülésén az MTA Elnöksége állásfoglalást fogadott el a közoktatás helyzetéről és fejlesztésének szükségességéről.
A Magyar Tudományos Akadémia Elnökségének állásfoglalása a közoktatás helyzetéről és a fejlesztéséhez szükséges teendőkről
A Magyar Tudományos Akadémia Elnöksége a magyar közoktatás jövőjéért érzett felelősségétől vezérelve az alábbi nyilatkozatot teszi.
Az egyre feszültebb helyzetben üdvözlendő, hogy párbeszéd indult a közoktatás problémáinak megoldásáról a Kormány és a tanárok képviselőinek részvételével, de a párbeszédet ki kell terjeszteni minden érintettre. A meginduló folyamat sikeréhez elengedhetetlennek tartjuk az elbocsátott tanárok visszahelyezését eredeti munkahelyükre. Kérjük ennek érdekében a köztársasági elnök közbenjárását.
Előremutató, hogy a közoktatásért felelős tárca nyilvánosságra hozta a pedagógusok valós béremelésére vonatkozó intézkedési programját. Ezen túlmenően mielőbb biztosítani kell, hogy a pedagógusok fizetése elérje a velük azonos szintű képzettséggel rendelkező szellemi foglalkozásúak fizetésének mindenkori átlagát.
A tanári pálya vonzóvá tételéhez és a közoktatás színvonalának emeléséhez szakmai autonómiát kell biztosítani a pedagógusoknak. Ez csak jó szakemberek, jól működő tantestületek, közoktatási intézmények és megfelelő szakmai minőségbiztosítás mellett lehetséges. A bérezés legyen teljesítményarányos. A pedagógus-utánpótlás biztosítására meg kell erősíteni az egyetemeken a tanárképzést.
Országunknak a közoktatási rendszer alapos átalakítására, választási ciklusokon átívelő köznevelés-fejlesztési programra van szüksége, amely a kiemelkedő tehetségek gondozása mellett a társadalmi kohézió növelésének és a felzárkóztatás céljának is eleget tesz. Ez csak össztársadalmi megegyezéssel biztosítható.
A közoktatásnak Magyarországon is meg kell kapnia azt a figyelmet és anyagi ráfordítást, ami a világ élvonalát képező és felzárkózásra törekvő európai és Európán kívüli országok esetében adott. Enélkül a legradikálisabb szervezeti reformok sem fordíthatják meg a több évtizedes negatív tendenciákat, és nem biztosítják jövendő nemzedékeink versenyképességének és általános jóllétének alapját.
A Magyar Tudományos Akadémia felajánlja tagjai és testületei, kiváltképpen a Pedagógiai Tudományos Bizottság és a Közoktatási Elnöki Bizottság tudását és tapasztalatait, hogy segítse egy tudományosan megalapozott, korszerű közoktatás feltételeinek kialakítását.
A Filozófiai és Történettudományok Osztályának nyilatkozata a közoktatás kapcsán
A Filozófiai és Történettudományok Osztálya 2022. december 8-i ülésén az alábbi nyilatkozatot fogadta el:
A magyar közoktatás nemzeti ügy, melynek jelenlegi, válságos helyzete – aktuálisan és perspektivikusan is – különleges figyelmet érdemel. A válság megoldása a pedagógustársadalom megalapozott kezdeményezéseinek felkarolása nélkül nem lehetséges.
A Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai és Történettudományok Osztálya méltatlan és káros lépésnek tart minden olyan intézkedést, amely a hivatásuk felelős gyakorlására törekvő pedagógusok szabad véleménynyilvánítását adminisztratív eszközökkel korlátozza és retorzióval torolja meg.
Támogatásunkról biztosítjuk azokat a tanárokat, akiket a közoktatás érdekében végzett tevékenységük miatt sérelem ért. Meggyőződésünk, hogy a közoktatás minden további fejlesztésének előfeltétele a tanárok anyagi megbecsülésének tartós, időtálló rendezése. Ennek megfelelően a pedagógusok fizetését a lehető legrövidebb időn belül fel kell emelni legalább a velük azonos szintű képzettséggel rendelkező szellemi foglalkozásúak fizetésének átlagára.
A pedagógusok nemcsak értelmiségi létet biztosító bért és nagyobb erkölcsi megbecsülést érdemelnek, hanem tudományosan megalapozott, korszerű közoktatást, valamint oktatómunkájukban szabadságot is; teljesítményük hiteles értékelése mellett. Mindazt, amit a Magyar Tudományos Akadémia Vezetői Kollégiuma, valamint Közoktatási Elnöki Bizottsága korábban részletesen kifejtett, a Filozófiai és Történettudományok Osztálya messzemenően támogatja és az illetékesek figyelmébe ajánlja, mivel a közoktatást sújtó válság megoldásának elengedhetetlen feltétele a tudományos-szakmai elmélyültséggel végzett helyzetelemzés, a nyílt véleménycsere és a megoldáskeresés operatív szándéka.
Ebben a munkában a Filozófiai és Történettudományok Osztálya – támaszkodva Pedagógiai Tudományos Bizottsága széleskörű elméleti tudására és gyakorlati tapasztalataira, valamint együttműködve a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottságával és más testületeivel – a maga szellemi eszközeivel, ahogy eddig is, részt kíván és tud venni a válság további elmélyülésének megakadályozása érdekében.
Frissítés: Az MTA Gazdaság és Jogtudományok Osztálya 2022. december 21-i osztályülésén megtárgyalta a II. Osztály által kiadott nyilatkozatot, és egyöntetű szavazással csatlakozott az oktatás helyzetéről és a tanárokkal való szolidaritásról kiadott nyilatkozathoz.
Ferge Zsuzsa, a társadalmi egyenlőtlenségek úttörő kutatója
Életének 93. évében, 2024. április 4-én elhunyt Ferge Zsuzsa szociológus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, a magyar és a nemzetközi társadalomtudomány meghatározó alakja.
2024. ÁPRILIS 8.
Ferge Zsuzsa (1931−2024) kutatói pályáját az 1950-es években a Központi Statisztikai Hivatalban (KSH) kezdte még a Közgazdaságtudományi Egyetem diákjaként, majd a Rétegződéskutató Osztály vezetőjeként. 1968 és 1988 között az MTA Szociológiai Kutatóintézet meghatározó kutatója és osztályvezetője volt. 1982-ben szociológiai doktori címet szerzett. Alapító tanszékvezetője volt az ELTE Szociológiai és Szociálpolitikai Tanszékének, ahol 2001-től professor emerita lett. Ferge az Edinburghi Egyetem díszdoktora, az Európai Akadémia tagja, 1998-tól a Magyar Tudományos Akadémia levelező, majd 2004-től rendes tagja volt. Tevékenységéért számos rangos elismerésben részesült (Széchenyi-, Pro Urbe Budapest, Radnóti Miklós-, Prima, Európai Polgár és Mensch-díj, Nagy Imre-érdemrend, az UNICEF Nagyrabecsülésének csokra, a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje, Budapest díszpolgára; a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia címzetes tagja).
Ferge Zsuzsa, a társadalmi egyenlőtlenségek úttörő kutatója, a szociálpolitika hazai meghonosítója kiemelkedő intellektus, kutató és mester volt. Kutatói nagysága abban állt, hogy egyszerre volt képes értelmezni a társadalmi folyamatokat, és azokat az intézményeket, amelyek a társadalmi struktúrákat (újra)termelték. Egyszerre alkotott akadémiai szociológusként és szociálpolitikusként: szociológus kutatóként arra törekedett, hogy a szabad szemmel nem látható társadalmi jelenségek felszínre kerüljenek, miközben szociálpolitikusként azon dolgozott, hogy az általa elképzelt jobb, egyenlőbb, méltányosabb világot szolgáló szakpolitikák megszülessenek.
Ferge Zsuzsa többszörös iskolaalapító volt. Úttörő volt a hazai rétegződéskutatásban és a szegénység vizsgálatában egy olyan korban, amelyben a politika nem ismerte el az egyenlőtlenségek és a szegénység létét. Az MTA Szociológiai Intézetében, ahol két évtizedet töltött, eleinte a munkásnők és a pedagógusok helyzetét, az iskolarendszernek az egyenlőtlenségek átörökítésében játszott szerepét vizsgálta. Iskolakutatásai vezették később a szociálpolitika irányába, amelynek nemzetközileg is magasan jegyzett kutatója lett. Vizsgálódásait mindig szilárd elméleti alapokra építette: elsősorban társadalomfilozófiai, antropológiai és történeti munkákból merített. Ez a gazdag, a szakmán túlmutató műveltség és érdeklődés tette írásait különösen izgalmassá.
Szikra Dorottya
Javaslatok a kifogásolható gyakorlatot folytató folyóiratok cikkeinek kezelésére – az MTA ajánlásai az új típusú publikációs visszaélésekkel kapcsolatban
Az open access térhódításának pozitív következményei mellett jó néhány új, etikátlan viselkedési forma is megjelent. Ezért a Magyar Tudományos Akadémia Elnöksége 2023 tavaszán egy bizottság felállításáról döntött, amelynek fő feladata a megkérdőjelezhető közlési gyakorlattal szembeni cselekvési terv kidolgozása volt a tudomány művelői számára. A bizottság elemezte a visszaélések okait és azt, hogy milyen lépéseket kell tennie a kutatói közösségnek és a tudománypolitikáért felelős szervezeteknek a tudomány hitelességének megőrzése és a tudományba vetett bizalom megerősítése érdekében. A bizottság munkájának eredményeként készült el a „Javaslatok a kifogásolható gyakorlatot folytató folyóiratok cikkeinek kezelésére” című jelentés, amelyet most az MTA honlapján nyilvánosságra hozunk, megküldjük az egyetemi rektoroknak, a doktori iskolák vezetőinek és a szakpolitikusoknak, valamint digitálisan az MTA 18 ezer köztestületi tagjának is.
A digitalizáció, az online megjelenés, a gyors kommunikáció és az elérhető open access-modellek sok szempontból forradalmasították a tudományos eredmények megjelenítését és a publikációk elfogadásának kritériumrendszerére is hatással voltak. Az új publikálási eljárások kedvező következménye például a tudományos eredmények nagyobb láthatósága, könnyebb elérhetősége, a gyorsabb lektorálás és megjelentetés, a szélesebb bírálói kör bevonása. A változások árnyoldala viszont, hogy jó néhány új etikátlan viselkedési forma is megjelent, amelyek jelentősen torzíthatják az egészséges kutatási körülményeket, a döntően peer-review-ra, azaz szakértői értékelésre alapozott tudományművelést. Az újonnan megjelent torzulások egyike az úgynevezett predátor (vagy parazita) folyóiratok megjelenése és rohamos elterjedése.
A Magyar Tudományos Akadémia Doktori Tanácsának (DT) elnöke 2022 decemberében levélben fordult a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) tudományos osztályaihoz, javasolva, hogy az osztályok tekintsék át a szakterületeikhez tartozó kiadók és folyóiratok gyakorlatát, és osszák meg véleményüket a „predátor” problémával kapcsolatos tapasztalatokról és a szükségesnek ítélt lépésekről. A DT elnöke azt is kérte az osztályoktól, hogy hívják fel a potenciális MTA doktora pályázók figyelmét a „predátorgyanús” folyóiratok és kiadók kerülésére, illetve arra, hogy az ilyen folyóiratokban való rendszerszintű megjelenés nem egyeztethető össze az MTA-doktori habitussal. A Doktori Tanács elnöke az Elnökség 2023. április 18-i ülésén számolt be a felmérés eredményeiről.
Az efféle etikátlan gyakorlatok feltárását az InterAcademy Partnership 2020-ban nemzetközi felméréssel célozta meg, amelynek eredményét 2022-ben adta közre (Combatting Predatory Academic Journals and Conferences).
Jelentésükben a predátor folyóiratok és konferenciák elleni lehetséges lépésekről fogalmaztak meg javaslatokat a kutatói közösség, az egyetemek, akadémiák, kutatásfinanszírozók, kiadók, könyvtárak és konferenciaszervezők számára.